Formålet med utredningen er å dokumentere og systematisere relevant kunnskap om tillitsreformens intensjon og prinsipper, og knytte dette opp mot erfaringer og eksempler på arbeidet med tillitsreformen i offentlig sektor i Norge.
Nordlandsforskning gjennomfører på oppdrag av Barne- ungdoms- og familiedirektoratet et forskningsprosjekt med tittelen "Evaluering av Volds- og overgrepslinjen".
Prosjektet er en evaluering av Steigenmodellen som Nordlandsforskning har gjennomført på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, avdeling for utdanning og kompetanse, seksjon fag- og yrkesopplæring.
Nordlandsforskning gjennomfører på oppdrag av Barne- ungdoms- og familiedirektoratet et forskningsprosjekt med tittelen «Erfaringer med konverteringsterapi blant skeive».
Prosjektet skal utvikle et bedre kunnskapsgrunnlag for å bidra til at personer med kjønnsinkongruens har tilgang til likeverdige helse- og omsorgstjenester i tråd med sine behov.
Nordlandsforskning skal i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning og NIFU evaluere "Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis", et nytt tiltak for ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten.
Dette samarbeidsprosjektet undersøker forvaltningen av arealer hvor det i dag er konflikter mellom verne- og bruksinteresser. Arealene i fokus er leveområder for vill- og tamrein (reinens landskap) i Norge, med spesielt fokus om villreinområdet på Hardangervidda og tamreinområdet i Finnmark.