Transportsuksess i Vevelstad
Siden 2009 har frivillige sjåfører i Vevelstad fraktet tusenvis av personer til og fra arrangementer, besøk, butikk, barnehage og fotballtrening. Tilbudet kalles «Distriktsmobilen».
Det begynte med at taxien ble nedlagt i 2007. Folk i området mellom ferjestedene Andalsvåg og Forvik mistet muligheten til å bestille transport og stirret en svært upraktisk situasjon i øynene.
– Men i 2009 fikk vi på plass Distriktsmobilen, en tjeneste som tilbyr bestillingstransport, etter en modell fra Østerrike, forteller Kari Anne Bøkestad Andreassen, som er
tidligere ordfører i Vevelstad kommune, nå fylkesordfører i Nordland fylkeskommune og svoren distriktsmobilentusiast.
– Distriktsmobilen var og er et samarbeid mellom fylkeskommunen og kommunen, og er administrert av Vevelstad frivilligsentral, forklarer Bøkestad Andreassen.
Populært blant eldre og yngre
Ordningen fungerer på den måten at fylkeskommunen leaser, betaler godtgjørelse til sjåfører og får billettinntektene. Distriktsmobilen har åpningstid alle dager 07:30 – 16:30, men det er mulig å bestille tur også utenom åpningstid.
Fast pris er kroner 35 per person per tur innenfor åpningstid, eller 50 kroner utenom åpningstid.
– Distriktsmobilen brukes av alle aldersgrupper, men er særlig populær blant de eldste og yngste som har få andre alternativ, sier Bøkestad Andreassen.
– Og brukerundersøkelser viser stor tilfredshet med tilbudet.
Mange bruksområder
Folk bruker tilbudet til å reise til og fra legesenter, til og fra kommunesenter der de besøker rådhus, butikk og andre tjenester. Distriktsmobilen er også viktig for barn og unge som skal til og fra barnehage, skole og aktiviteter.
– Og selvsagt svært viktig for familier der foreldre ikke har førerkort, sier Bøkestad Andreassen.
– Tilbudet er også viktig for eldre som skal ha besøk av pårørende på sykehjem, delta på arrangement som Eldrekafé eller være med på gudstjenester.
Lys fremtid
Distriktsmobilen i Vevelstad er en suksesshistorie og et godt eksempel på smart mobilitet i distriktet. Nordland fylkeskommune har da også valgt å videreføre ordningen.
– Flere kommuner ser på tilsvarende løsninger, sier Bøkestad Andreassen.
– Det diskuteres dessuten kombinasjonsløsninger med varetransport og reiseliv.
I tillegg er alle enig om at transporten bør bli elektrisk. Men alt i alt ser fremtiden lys ut for det nytenkende transporttilbudet i Velvelstad.
Det vil si - noen slanger lurer også i dette paradiset.
Ønsker flere sjåfører
– Hovedutfordringen er rett og slett rekruttering av mange nok sjåfører, sier Bøkestad Andreassen.
Det kan Michelle Heere ved Vevelstad Frivillighetssentral skrive under på.
– Siden sjåfører må ha kjøreseddel, innebærer det en øvre aldersgrense på 75 år. Dette medfører at vi har takket av mange gode sjåfører altfor tidlig, sier hun.
– Mange ønsker heller ikke å binde seg. Men de sjåførene vi har er glad i jobben sin og trives god med den.