Kunnskapsbygging rundt forretningspotensialet for lokale mat/restaurantaktører i opplevelsesøkonomien.
Formålet er å studere hvordan rurale spisesteder kan skape seg forretningsmodeller som passer i opplevelsesøkonomiens logikk. Videre vil forskerne forstå hvordan og hvor verdiskaping skjer - og for hvem.
Forskerne vil studere lokale verdinettvert som inkluderer spisestedene, leverandørene og kunder.
Bakgrunnen for prosjektet er at:
- Mat er en grunnleggende del av opplevelsespakken
- Etterspørselen etter lokal mat øker (ipsos MMI 2014)
- Mulig økt betalingsvilje
- Lokal mat er et konkurransefortrinn for spisesteder
Økt bruk av lokal mat og lokale tradisjoner i restaurantnæringa.
Se også prosjektets egen nettside: opplevelserinord.no.
Andre forskere i prosjektet: Eva Narten Høberg fra Bioforsk.
Oppdragsgiver
Forskningsløft i nord, Forskningsrådet
Tidsrom
-
Bioforsk