Parfyme og innovasjon

Article Id
1451
Source site
Elisabet Ljunggren, forsker I ved Nordlandsforskning
Elisabet Ljunggren, forsker I ved Nordlandsforskning
Jeg kjente det allerede i foajeen: parfymedisen hang tungt over forsamlingen. Det var en helt ny opplevelse. Jeg deltok på Forskningsrådets seminar om kunnskapsgrunnlaget for forsknings- og innovasjonspolitikken.

En rask opptelling av de 316 personene på deltakerlisten viste at det bare var 54 % menn tilstede, til gjengjeld var kun to av de 12 innlederne på seminaret kvinner. I et pågående forskningsprosjekt om kjønn og innovasjon i Norge, GENINNO, studerer vi hvordan innovasjon som fenomen forståes i Forskningsrådets virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI). Vi ser også på koblingen mellom kjønn og innovasjon, for i dette programmet er det et krav om kjønnsbalanse. Til tross for godt kvinneoppmøte på seminaret er innovasjon et svært maskulint fenomen.

Innovasjonsfeltet er tilsynelatende mannsdominert både blant innovatører og blant forskere. I vår forskning finner vi at kravet om kjønnsbalanse innebærer at flere "kvinnelige bransjer" blir sett som innovative. Betyr det noe? Ja, faktisk. Blant annet betyr det at forståelsen av hva innovasjon er, ser ut til å være i endring. Den tradisjonelle "Schumpeterianske-forståelsen" av innovasjon, som i realiteten har betydd "nye produkter", blir nå utvidet til både serviceinnovasjoner og opplevelsesbaserte innovasjoner. Det betyr at vi får bedre kunnskap om fornyelsesprosessene i norsk næringsliv. Det er viktig kunnskap når vi er avhengig av og ønsker å fremme disse prosessene.

 

Elisabet Ljunggren, Forsker I Nordlandsforskning

 

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev