Vet for lite om kundene

Article Id
1306
Source site
Opplevelsebedriftene vet lite om kundene sine. Dermed risikerer de at opplevelsen ikke passer kunden, og at de får dårlige omtaler på grunn av dette.

Opplevelsebedriftene vet lite om kundene sine. Dermed risikerer de at  opplevelsen ikke passer kunden, og at de får dårlige omtaler på grunn av dette.
 Daniel Fredriksen har skrevet masteroppgaven "Innovasjon og utvikling i opplevelseøkonomien. Med fokus på matching mellom kunde og opplevelse."

- Vi vet lite om tidligere erfaringer, ønsker og behovene til kunden når de ankommer opplevelsen. Det som gjør det vanskeligere å tilpasse opplevelsen og oppnå best mulig resultat for kunden, sier Fredriksen.

Mer kravstore kunder

Han har undersøkt tre ulike bedrifter og sett på de verktøy og metoder som de bruker for å nå ut til kundene. Fredriksen konkluderer med at de fleste vet for lite om kunden før de selger opplevelsen.
-  Kundene blir mer og mer kravstore. Desto viktigere er det å vite hvem de er, slik at de får den riktige opplevelsen, sier han.

Sosiale medier overtar

Han har studert ved Handelshøgskolen i Bodø, Universitetet i Nordland, og har fått støtte fra Opplevelser i nord til oppgaven. Den er nominert til pris for beste masteroppgave.
Markedsinnovasjon er i rivende utvikling, ikke minst fordi markedsføring endres som følge av økt brukt av IKT og sosiale media, der kunder aktivt deltar i vareprat og sprer innovasjoner. Kundenes tilbakemeldinger om opplevelsene – på sosiale medier, Trip advisor osv. – er blitt viktigere på bekostning av bedriftenes egne beskrivelser på nettsidene.

Bedrifter endrer sin markedsføring fra i hovedsak brosjyrer, til webbasert. Innholdet endres til mindre tekst, mer bilder og filmsnutter, slik at kundene i større grad kan leve seg inn i opplevelsen før de bestiller.

Større avstand til kunden

Økt brukt av web til markedsføring og booking  gir større avstand mellom produsent og kunde før opplevelsen. Det kan skape nye utfordringer,  ikke minst når produktene krever aktiv deltakelse av kunden. Det kan være vanskelig å formidle godt nok hva som kreves av erfaring/ferdigheter og fysisk/mental form, og det kan være vanskelig for kundene å  gi en god nok vurdering av sin egen situasjon. Dette øker faren for at kunde velger feil produkt/bedrift/destinasjon.Det blir stadig viktigere å få til god matching, særlig innen naturbaserte opplevelser som ofte krever aktiv involvering.

Spørreskjema for å matche

Ifølge Fredriksen er bedriftene svært opptatt av å bli bedre på å finne rett opplevelse til rett kunde. Han har studert framgangsmåten til  én av bedriftene som har kommet et godt stykke på vei.  Ekstrem utvikling har spesialisert seg på å finne riktig produkt til riktig kunde på Ekstremsportveka på Voss. Ved hjelp av spørreskjema prøver de å finne den opplevelsen som passer kunden best. Det å gi kunden den optimale opplevelsen er svært viktig for dem.
 
-  Dette er et felt som er meget aktuelt for bedrifter og destinasjonsselskap, hvor det trengs mye ny forskning og innovasjon. Fredriksen gjør et første steg i retning av å sette dette på dagsorden, sier Danielsens veileder, førsteamanuensis Dorthe Eide ved Handelshøgskolen i Bodø.

Les oppgaven her.

 

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev