- For tilfeldig bruk av sosiale medier

Article Id
1320
Source site
- Sosiale medier er en fin måte å nå potensielle kunder på. Men i dag er bruken for tilfeldig.

Det sier Marlen Bakke som i sin masteroppgave har studert distribusjon av nordnorske reiselivsaktiviteter, med søkelys på sosiale medier.

Bakke undersøkte hvilke distribusjonskanaler reiselivsaktørene bruker. Hun intervjuet aktører i Tromsø, Alta og Lofoten.

Jeg ønsket å finne de mest hensiktsmessige kanalene, sier Bakke, som fikk støtte fra Opplevelser i nord til sin masteroppgave.

Bestiller i god tid

Bakke fokuserte først og fremst på vinterturisme. Mens tidligere forskning viser at turister flest bestiller aktiviteter først når de kommer til et sted og har sett an vær og vind, viser hennes studie at de i god tid i forveien har bestemt seg for hva de vil oppleve.

På vinteren kommer de for nordlyset, og de har bestilt nordlysguide i god tid i forveien – gjerne to år før de kommer.
Andre opplevelser – som for eksempel hundekjøring – tar de mer på sparket, som en tilleggsaktivitet, sier Marlen Bakke.

Godt renommé

Nordlysguidene baserer sin markedsføring på web og wom (word of mouth), i tillegg til turoperatørene. Å ha et godt renommé er svært viktig for videre salg. Der kommer også trip advisor inn som en viktig plattform der kunder fra hele verden gir sine vurderinger av aktiviteten.

Bakke fant at noen av de mer etablerte reiselivsaktørene så på sosiale medier – og da spesielt Facebook - som veldig viktig for å nå ut. Men hun så også eksempler på at aktører gikk for bredt ut i bruken av sosiale medier og ikke klarte å følge opp.

Etterlyser strategi

  • Skal man bruke sosiale medier, er det viktig å ha en strategi og å sørge for at du klarer å følge opp, sier Marlen Bakke, og legger til at det gjelder for all markedsføring.
  • Reiselivsaktørene må være seg bevisst hvem som er deres gjester, hva de vil og hvordan de kan nåes. Noen av de aktørene jeg snakket med spurte meg hva distribusjon og kanaler var for noe. De manglet en forretningsplan og en bevisst tankegang rundt distribusjon, sier hun.

I sin konklusjon gir hun disse rådene:

# Bevissthet rundt distribusjon, markedsføringsstrategi

# Å alltid levere til alle sine gjester for å bygge et godt renommé

# Multikanal-strategi – man kan ikke leve på bare én kanal

# Samarbeid aktørene i mellom.

# Få opp et destinasjonsselskap i Alta. Et destinasjonsselskap som Visit Tromsø tar imot svært mange henvendelser fra potensielle kunder. En slik samlende plattform mangler Alta. 

Marlen Bakke tok sin mastergrad ved UiT Norges Arktiske Universitet.

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev