Opplevelsesturisme i perspektiv

Article Id
1319
Source site
Widerøes magasin Perspektiv vier to sider til reiselivsforsker Dorthe Eide og opplevelsesturisme i sitt nyeste nummer.

Nordlysturisme er vinterens reiselivsvinner, men hva fristes besøkende ellers med i vårt langstrakte land, spør Perspektiv Oin-forsker Dorthe Eide.

Her kan du lese Perspektiv-saken:

Nordlysturisme er vinterens reiselivsvinner, men hva fristes besøkende ellers med i vårt langstrakte land?

Ganske så mye, skal vi tro førsteamanuensis Dorthe Eide ved UiN Handelshøgskolen i Bodø. Hun er en av landets mes rutinerte reiselivsforskere og en sann forkjemper for den nye opplevelsesøkonomien. Opplevelser er i økende grad viktiste motivasjon ved valg av reisemål.

Eide deler opplevelsesbasert reiseliv i tre:
Naturbasert, kulturbasert og matbasert

– Men ofte vil det være en sammenblanding av de tre som trekker besøkende. De flotte forholdene for kajakkpadling kan for eksempel være hovedårsaken til at folk reiser til Helgelands­kysten, men de er også opptatt av å møte lokal­befolkningen, få et innblikk i kystkulturen, delta i andre naturopplevelser, samt å nyte lokale råvarer og gode måltider.

Global næring

– Det ligger et stort potensial for økt aktivitet innen opplevelsesbasert reiseliv i Norge. I en undersøkelse vi gjorde blant naturbaserte opplevelsesbedrifter i Skottland, NewZealand og på Island, var cirka 90 prosent av kundene til reiselivsbedriftene fra utlandet. Kundene reiser dit på grunn av attraktive, organiserte opp­levelser. Hvorfor skulle det være annerledes her?Eide trekker videre frem hvor viktig det er å jobbe med opplevelsesdesign og innovasjon. Det holder ikke å satse på at vakker natur og en sliten rorbu alene skal gjøre jobben. Det må skapes opplevelser og destinasjoner som folk husker, og snakker om. Og som de er villige til å betale for. Det må derfor fokuseres mer på å jobbe med kvaliteten på produktene, og ikke bare markedsføringen. 

– Husk at mennesker som prioriterer å bruke mye penger på opplevelser har mange steder å velge mellom. Opplevelsesturisme er en svært global næring. Om folk velger New Zealand, Karibia eller Lofoten, har med hvilken verdi reise­livsaktørene klarer å skape og synliggjøre for sine potensielle kunder. Stadig flere er villige til å betale mer for opplevelser enn for å ligge på en strand, men da må forholdene tilrettelegges. Og tilbudene må være mer kunnskapsbaserte og enestående.  

Selv er forskeren engasjert i flere forskningsprosjekter, blant annet “Opplevelser i nord” (opplevelserinord.no), som kan vise til flere suksess­historier.Opplevelsesbedriften XXLofoten ble kåret til “Årets reiselivsbedrift 2012”, og på Thon Hotel Lofoten i Svolvær har en kreativ og kunnskapsrik hotelldirektør skapt entusiasme og stor kundetilstrømning med temabaserte opplevelsesbanketter med matshow, storytelling og dramaturgi. 

Hun viser også til Hurtigruten, som er blitt mer bevisste på at reisende søker mer enn vakker natur. De tilrettelegger derfor opplevelsesaktiviteter både om bord og på land – ofte i samarbeid med andre. Nå prøver de for eksempel ut Passport Helgeland, hvor reisende kan hoppe av båten noen dager for å delta i opplevelser på Helgelandskysten.Reiselivsnæringen der jobber nå med å designe og teste ut nye opplevelsesprodukter, som øyhopping eller sykkel- og fjellturer, samt besøk på fiskeoppdrettsanlegg.

Samarbeid og sikkerhet

Dorthe Eide understreker også hvor viktig det er med godt samarbeid mellom aktørene på en destinasjon for å skape en helhetlig opplevelse for gjestene. Viktig er det også å vite hvem kundene er, hva de vektlegger, og hvorfor de skal velge akkurat din plass på jord for sin neste, store opplevelsesferie. Eide ser et klart behov for flere folk med kompetanse på opplevelsesturisme. Det må jobbes profesjonelt i alle ledd for å skape opplevelser iverdensklasse. Dessuten må sikkerheten rundt opplevelsene ivaretas i større grad enn i dag. – De fleste tilreisende er ikke vant til å ferdes utendørs på samme måte som mange nordmenn. Å falle og slå seg på isen under en nordlysutflukt, for eksempel, kan oppleves svært traumatisk for en utlending, mens ferdsel på is kan være ganske så uproblematisk for oss.

 

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev