Kulturnæringskonferanse

Article Id
1290
Source site
Opplevelser som gir verdier og gåsehud, var stikkord da OiN-forskere formidlet resultater fra sin forskning.

Opplevelser som gir verdier og gåsehud, var stikkord da OiN-forskere formidlet resultater fra sin forskning.

Av: Dorthe Eide, HHB; UiN

29.-30. oktober 2014 arrangerte Nordland fylkeskommune en to-dagers kulturnæringskonferanse. __CPMMFILEID_HTML__::3998::right::

120 deltakere deltok, fra kultursektoren og aktører som kobler kultur og reiseliv. De fleste var bedrifter og andre virksomheter som produserer kulturopplevelser, men også virkemiddelapparat og politikere var til stede.

Fylkesråd for kultur, miljø og folkehelse, Hild-Marit Olsen, åpnet konferansen, og presiserte blant annet at opplevelser er en av tre strategiske satsningsområder for Nordland, og at innovasjon og nettverksjobbing er viktig. Deretter fulgte et kort kåseri fra journalist Arne O. Holm, Nordområdesenteret (HHB/UiN). Det var tre lengre hovedinnlegg, to av dem fra OiN forskere: Først ut var førsteamanuensis Dorthe Eide (HHB/UiN), som holdt innlegg om ‘Opplevelser som grunnlag for verdiskaping: Noen dimensjoner og verktøy i opplevelsesdesign’. Hovedinnlegg to var av OiNs nydisputerte PhD Ann Heidi Hansen, med temaet ’Hvordan skape gåsehudopplevelser?’. Hun tok utgangspunkt i sin doktoravhandling, og fokuserte på hvordan man teoretisk og gjennom praksis kan skape gode opplevelser gjennom å forstå turisten ut fra perspektivet multi-relasjoner (basert på hermeneutisk-fenomenologi), samt hvordan og hvorfor tilrettelegge for tilstedeværelse og dyktig guiding.

Hansen jobber nå i Nordnorsk Reiseliv, men har en tilknytning til forskning og utvikling og HHB gjennom et forsknings- og innovasjonsprosjekt (nasjonal sertifisering).

Innovasjon Norge og Kymre fortsatte ved å dreie fokus til økonomisk verdiskaping og forretningsmodelltenkning. Resten av konferansen var tematisert ut fra tema som ’kultur som grunnlag for opplevelsesprodukter’, ’Museum – leverer vi opplevelsesprodukter?’, ’Festivaler – muligheter som opplevelsesprodukter?’ og ’Kultur som kommersiell ressurs’, og hvert tema hadde fire korte innlegg fra aktører i delsektorene.

For mer informasjon om konferansen, se her.

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev