Forskning for et bedre reiseliv

Article Id
1289
Source site
Skalldyr, opplevelser, verdier, samarbeid og kunden som ressurs. Det snakket OiN-forskere om til 250 deltakere på Norsk opplevelseskonferanse i Bodø.

Den 8. konferansen i rekken ble arrangert 4.-6. november i Bodø på Scandic Havet. Både professor Nina K. Prebensen fra Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet og Lena Mossberg fra Gøteborgs universitet, og professor 2 ved Handelshøgskolen i Bodø – begge tilknyttet Opplevelser i nord, holdt innlegg om forskning på, for og med reiselivet.

Skalldyr

Lena Mossberg fortale om Skaldjursresan, et opplevelsestilbud som er laget i samarbeid mellom fiskere, ildsjeler, bedrifter og forskere. Hun la vekt på forskningens betydning for å sette det hele sammen, hvor de unike skalldyrene er det sentrale.
__CPMMFILEID_HTML__::3970::left::
Skaldjursresan startet som et tilbud et par helger i året, men er nå et tilbud året rundt til turister.
- Det nytter ikke å tenke på de 18 dagene i året hvor det er fullt opp med turister, supplerte Anders Nykvist med. Vi må tenke på hvordan vi kan utnytte mulighetene og få trafikk resten av året.
Nykvist jobber direkte med reiselivsbedrifter i Västsvenska Turistrådet.

 

Lena Mossberg om skaldjursresan

Kunden som ressurs

Nina K. Prebensen fortalte om kunden som ressurs i opplevelsesproduksjon. Hvordan verdier skapes når turisten er fysisk tilstede og at verdiene skapes gjennom "bytter" når man møtes.

Motiverte og involverte turister opplever at reisen gir dem mer verdi enn andre turister. Dette bidrar til økt tilfredshet med reisen. Økt tilfredshet øker grad av lojalitet, noe som øker bedriftens lønnsomhet direkte. Funn fra undersøkelsene til Prebensen og co. viser samme tendens for kunnskapsrike turister. Dess mer kunnskap, dess bedre opplevelsesverdi med påfølgende tilfredshet og lojalitet. __CPMMFILEID_HTML__::3984::right::

En annen undersøkelse viser at jo mer tid turisten har brukt på planlegging av turen, jo mer fornøyd er hun etter reisen. Dette bidrar til å understreke hvordan tiden og arbeidet en turist bruker før og under en reise bidrar til å øke opplevelsesverdien og tilfredsheten med reisen. Tid og arbeid er dermed verdiskapende for turistene. Dette i motsetning til mye annet konsum, der tid og arbeid blir sett på som kostnad for kundene.

- Vi forskere vil undersøke hva som fungerer og ikke fungerer og hvordan ting kan måles, slik at næringa kan bli bedre og tjene penger. Denne dokumentasjonen skaper beslutningsgrunnlag for næringen, forklarte Prebensen.

- Vi må ta betalt for opplevelsene som turistene er villig til å betale for. Dette kan vi gjøre når vi forstår hva som bidrar til økt opplevelsesverdi og tilfredshet for turistene, avsluttet Prebensen.                                       Nina K. Prebensen om kunden som ressurs

Reiseliv 2.0

Tredje dag av konferansen inneholdt ulike workshops. Novadis og Opplevelser i nord hadde workshop med tema: Ny kunnskap for nye tider – hvordan utvikle Reiseliv 2.0.? Her kom det blant annet fram at leveransen er den nye merkevaren, vi har mye å lære av andre land og vi må se hvem vi konkurrerer med.

Andre foredragsholdere på konferansen var: Karsten Nestvold fra Innovasjon Norge Nordland, Reidar Fuglestad fra Dyreparken utvikling, Kristin Krohn Devold fra NHO reiseliv, Børge Ousland og mange flere. Både forskere, folk fra virkemiddelapparatet og reiselivsnæring selv hadde 3 dager med faglig påfyll, ny kunnskap og inspirasjon.

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev