Bruker forskningsverktøy for å skape opplevelser

Article Id
1302
Source site
Stine Austreim Olsen og Marte Helgesen har sett på hvordan opplevelsesbedrifter arbeider med nyskaping.

Studentene skrevet bacheloroppgave med tittelen: Opplevelsesdesignprosessen - Har kundens inngangsposisjon påvirkning på denne og hva kreves av bedriften? De fikk stipend fra Opplevelser i nord for å gjennomføre datainnsamlingen.

Turistene vil oppleve

De skriver at opplevelsesøkonomi har blitt mer og mer relevant i markedet i dag, da kundene viser tendenser til å ville oppleve noe. Kundes behov forandrer seg stadig, og dette skaper et press på opplevelsesbedriftene. De må fornye seg og ha et fokus på både innovasjon og kunden når de designer opplevelser.

Svolvær og Borg

XXLofoten og Loftr Vikingemuseum var opplevelsesbedriftene studentene gjorde intervjuer med. XXLofoten holder til i Svolvær. De ønsker å være den beste tilbyderen av meningsfylte opplevelser i regionen, og totalplanlegger for kundene. De tilbyr mange opplevelseskonsepter, og særlig fiske og fangst. Den andre opplevelsesbedriften var Lofotr Vikingemuseum på Borg i Lofoten. De ønsker å være Nord-Norges største og viktigste attraksjon på vikingetid. De tilbyr museumsutstilling, film, gilde, bueskyting osv.


"Opplevelsesdesign er også en måte å skape de opplevelsene som passer for de kundene vi ønsker å jobbe med", sa en som ble intervjuet fra XXLofoten.
Studentene så at bedriftene hadde et konstant fokus på innovasjon. Og at begge bedriftene bruker forskningsbaserte verktøy for å utvikle bedriften sin, som LEO-pyramiden og dramaturgi.

De skriver at gjennom å bruke opplevelsesdesignverktøy, som alle har kunden i fokus, så har XXLofoten et godt grunnlag for å legge til rette for samskaping, interaksjoner, verdiskaping og minneverdige opplevelser fir kundene. Lofotr har et sterkt fokus på kunnskapsformidling, og det skal være troverdig kunnskapsformidling. Som XXLofoten bruker Lofotr dramaturgi og LEO-pyramiden aktivt som verktøy når de planlegger opplevelser for kundene.

Planlegging og "der og da"- tilpasning

Gjennom kunnskap om kundegruppene er det lettere å tilpasse hvert av opplevelsesproduktene til den enkelte målgruppe. "… at du har fått riktig og relevant informasjon før du kommer.. Vi må prøve å sette oss i kundens ståsted når vi planlegger et arrangement eller planlegger gjennomføringen av et konsept" sier en fra XXLofoten.

Og som en som ble intervjuet fra Lofotr sa: "Noe må de rett og slett improvisere på stedet, utfra det som skjer på stedet der og da og når kunden står der."
 

Begge skal studere videre ved Universitetet i Nordland fra høsten av. Da er det Siviløkonom og Master of Science Energy Management som står på programmet.

Bacheloroppgaven kan du lese her.

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev