Veien videre for spinn off - kurset "opplevelsesdesign"

Article Id
1276
Source site
Mandag 7. oktober deltok ’gamle’ og nye praksisveiledere på kurset ’Opplevelsesdesign’ på workshop om veilederrollen og faglig oppdatering.

Kurset "Opplevelsesdesign" er en spinn off av forskningsprosjektet Opplevelser i nord, samt prosjektet Arena Innovative Opplevelser. Det bygger på praktisk og forskningsbasert kunnskap blant annet fra disse prosjektene.

Utviklingen av kurset ble gjort som del av disse prosjektene, med tilleggsfinansiering fra Nordland Fylkeskommune (NFK). Kurset har nå blitt pilottestet (finansiert av NFK, DA-Bodø og studentene).

Første kull på 20 studenter begynte høsten 2012, og var ferdig mai 2013. Det har vært tre samlinger av tre dager hver, samt oppgaver før, under og etter. Kurset ble tilbudt på bachelornivå, men planen er å også lage en variant på MBA nivå.

Gode tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene underveis har vært gode. Alle studenter samt praksisveiledere har som ledd i pilottestingen bidratt med en grundig evaluering. Nå gjøres noen mindre justering. Eksamensresultatene ble svært gode.

Unikt for dette kurset er at studentene forventes å være i relevant arbeid, hvis ikke, må de kunne koble seg tett opp mot en opplevelsesbasert virksomhet. Kurset innebærer ikke kun kompetanseutvikling av deltaker, sentralt er prosesser der studentene jobber med innovasjon av opplevelser og delvis også forretningsutvikling.

Studentene sier:

Noen eksempler på dette kan sees ut av følgende sitat uttalt av tre studenter:
      ”Jeg har fått god innsikt i hva som skal til for å designe og utvikle gode opplevelser. En god del av de tankene jeg hadde rundt opplevelser før kurset har falt på plass. Jeg har helt klart sett fallgruver som jeg nå har unngått ” (Bjørn Erik Jansen, Nordnorsk Kommunikasjon, naturbaserte opplevelses, deltatt på kurset opplevelsesdesign).
      ”På kulturfeltet er vi i gang med store nyskapende bygg, innenfor disse skal fagområder som musikk, teater, litteratur, bibliotek, kultur for/av/med ungdom med mer ha sameksistens og samarbeide. Det å åpne vår horisont for kunnskap og innovasjon er helt klart viktig. Jeg har lært enormt mye. Jeg forstår prosessene rundt kultur, næring og innovasjon mye bedre. Jeg forstår verdien av markedsfokus mye bedre… det er veldig viktig å ta utgangspunkt i kunden og tilpasse produktene bestemte målgrupper” (Hege Ness Grøtterud, Bodø Kommunes kulturavdeling, deltatt på kurset Opplevelsesdesign)
      ”Jeg har fått utviklet et redskap gjennom dette kurset til å se på min egen bedrift på en annen måte. Enhver opplevelse vi tilbyr kan skreddersys på en bedre måte enn vi gjorde før. Vi har alltid lagt vekt på å ta vare på våre gjester og at kvalitet på råvarene og det vi leverer har høy prioritet, men jeg erfarer at vi nå kan ta ytterligere grep for å forbedre opplevelsene vi tilbyr. Jeg har også fått inspirasjon til å sette i gang prosjekter både innad i bedriften og sammen med andre. For eksempel, jeg har gjennom kurset fått et ’spark bak’ til å realisere planene om å utvikle hovedsesongen. Kunnskapen gjør ikke bare opplevelsen bedre for gjestene, men gjør også arbeidet mer inspirerende” (Maya Daljord, leder av Martahaugen, restaurant og gårdsbutikk, deltatt på kurset)

Se også omtale i webartikkel fra Norges Forskningsråd.

Kompetanseutvikling for praksisveiledere

To nye praksisveiledere deltok i tillegg til de ’gamle’. De nye er Bodil Børset (fra Hamsunmuseet og klyngen Innovative Opplevelser), samt en av de tidligere studentene på kurset, Elin Viken fra Røros Næringshage. Tre av veilederne deltok via Skype, mens flertallet var samlet i Svolvær.

Workshoppen ble ledet av kursansvarlig førsteamanuensis Dorthe Eide (Handelshøgskolen i Bodø) og faglærer Ann-Jorid Pedersen (Mimir). De ’gamle’ veilederne er Daniele Zanoni (Whalesafari Andenes),  Steinar Jøraandstad (tidligere XX Lofoten, nå Jøraandstad Consulting as), Geir Martin (XX Lofoten), Erik Taraldsen (Thon hotell Svolvær), Ann Karina Jakobsen (Ringstad Sjøhus og Damperiet) og Geir Are Johansen (Lofotr og Museum Nord).

Før lunsj delte veiledere erfaringer og reflekterte rundt veilederrollen (hvordan, mål), omfang, bruk av medier (ansikt-til-ansikt, skype, telefon, epost, individuelt vs gruppe) og behov for justeringer. Etter lunsj var det kompetanseutvikling for veilederne, med gjennomgang (repetisjon eller første introduksjon) av sentrale modeller og verktøy i kurset.

Workshoppen ble avsluttet med planer om igangsetting av nytt kurs. Vi får ukentlige henvendelser fra personer fra ulike deler av landet som ønsker å starte på kurset. Workshoppen er blant de siste aktiviteter som inngår i pilottestingen, i tillegg gjøres justeringer av kursopplegg og økonomi, samt søk etter finansieringsløsninger.

Finansiering

En stor utfordring for drift av EVU-kurs er finansiering.
Den nasjonale reiselivsstrategien (2012) hevder at EVU for reiselivsnæringen er et viktig ledd i profesjonaliseringen av næringen, men ingen har så langt gått fra ord til handling ved å foreslå hvordan slike kurs skal finansieres. Kurset "opplevelsesdesign" er unikt og et meget viktig tiltak for å profesjonalisere opplevelsesbasert reiseliv og kulturnæringer, men vi  kommer ikke videre uten finansiering. Kurset er mer kostbart enn tradisjonelle kurs med kun forelesninger og skoleeksamen. Vi er opptatt av å koble teori og praksis, derfor er praksisveilederne viktige, samt bedriftseksursjoner, gjesteforelesere fra næringen, og ikke minst arbeid med innovasjonsrettede oppgaver; dvs prosesser og mangfold er viktig for å nå kursets læringsmål.

Tekst: Dorthe Eide

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev