Fokuserte på dagliglivet under Nordic Symposium

Article Id
1269
Source site
Svolvær gnistret med stupbratte fjell og havet badet i sol. Men det var ikke landskapet reiselivsprofessor Philip Pearce fra Australia tok flest bilder av.

Pearce benevnes som en av verdens fremste reiselivsforskere. Han var en av hovedtalerne på forskningskonferansen Nordic Symposium in Tourism and Hospitality i Bodø og Svolvær 24.-27. september, arrangert av Handelshøgskolen i Bodø, Nordlandsforskning og forskningsprosjektet Opplevelser i Nord.

Hovedtema var "Innovation and value creation in experience-based tourism".

Det uvanlige vanlige

Pearce er opptatt av det ekstraordinære i det ordinære. Turistene vil ikke bare se fjellene våre, de vil vite hva vi spiser.
På en spaserrunde i Svolvær etter foredraget  stanser han ved Rimi-butikken og ser på tilbudene på lam og hodekål.
-  Hva er det slags kjøtt? Hva bruker dere det til? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men har dere reinsdyrost?
Etterpå fanger en bil med takstativ Pearce´oppmerksomhet. Han må fram med ipaden og ta bilder.

Pearce er i Norge for første gang. Han har nettopp holdt foredrag om det han selv nå demonstrerer – turisters interesse for dagliglivet i det landet og på det stedet de besøker.
- Jeg har i mange år vært opptatt av hvordan turistene opptrer, hva de er interessert i, sier han.

Mat og blonde mennesker

Gjennom en rekke studier har han fanget opp trender i turismen.

Han forteller om én av studiene. Gjennom 10 000 fotografier tatt av kinesiske turister så han ganske tydelig hva de var mest fascinert av. En femtedel av bildene var landskapsbilder. De øvrige var av mat, pinkikbord, biler, blonde mennesker, en ren strand...

Uutnyttet marked

- De ordinære tingene vi gjør er uvanlige for andre og omvendt. Som når jeg er i Kina og ser menn som går tur med fugler i bur. Eller som bretter opp t-skjorta si og går med magen bar når det er varmt.


Pearce mener det er vanskelig for oss å se hva i vårt ordinære liv som er ekstraordinært for andre.
-  Folk er nysgjerrige på hvordan det er på skolen, de vil delta på en lokal fotballkamp, besøke et norsk hjem. Tenk på 25 ting som gjør deg norsk. Kanskje noe av dette er interessant for andre?

Hvordan kan man lage den opplevelsen?

Han har ikke svaret, men forskningen hans tyder på at det ligger et marked der ute som slett ikke er utnyttet.
- Å gi turistene muligheten til å oppleve hverdagslivet der de er, kan få dem til å bli lenger på stedet og dermed legge igjen flere penger. Og det er jo det vi vil, sier Philip Pearce.

128 forskere

Nordic Symposium in tourism and hospitality research ble arrangert for 22. gang. Årets konferanse samlet 128 forskere fra hele verden. De ga den svært gode skussmål, både for det faglige innholdet og for at deltakerne fikk oppleve både Bodø, hurtigruta og Svolvær/Henningsvær.

- Den best arrangerte konferansen, sa Muzaffer Uysal fra Virginia Tech, USA.

Han sitter i det vitenskapelige rådet til reiselivsprosjektet Opplevelser i nord. Uysal, professor Søren Askegaard fra Syddanske universitet og professor Deborah Kerstetter fra PennState University, USA, var hovedtalere i tillegg til Pearce.

Livskvaliteten

Uysal avsluttet sitt innlegg med å peke på videre forskningsbehov innen reiselivet.
- Vi vet mye om forventningene, prosessen, opplevelsen og hvor fornøyd folk er med reisene, men vi vet lite om hva de betyr for livskvaliteten deres.

Les mer om konferansens tema.

 

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev