Prosjektet er en evaluering av Steigenmodellen som Nordlandsforskning har gjennomført på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, avdeling for utdanning og kompetanse, seksjon fag- og yrkesopplæring.
Nordlandsforskning skal i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning og NIFU evaluere "Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis", et nytt tiltak for ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten.
Kunnskapsdepartementet har startet en omstillingsprosess i Statped, som er den statlige spesialpedagogiske støttetjenesten for kommuner og fylkeskommuner. Et forskerteam fra Nordlandsforskning har fått i oppdrag å evaluere den pågående prosessen og resultater av den.
I dette prosjektet følger forskerne utviklingsprosesser i 11 kommunale prosjekter i Nordland som har fått støtte via Helsedirektoratets satsning på Nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse. På landsbasis deltar til sammen 42 kommuner i åtte fylker.
Kvalifiseringsprosjektet har som mål å etablere samarbeid med internasjonale forskningsmiljø med tanke på en EU-søknad innenfor tematikken Youth, wellbeing and everyday life.
I denne følgeevalueringen skal forskerne produsere kunnskap om de nye strafferettslige reaksjonene overfor unge lovbrytere (15-18 år) som ble satt i verk 1. juli i 2014.