Formålet med utredningen er å dokumentere og systematisere relevant kunnskap om tillitsreformens intensjon og prinsipper, og knytte dette opp mot erfaringer og eksempler på arbeidet med tillitsreformen i offentlig sektor i Norge.
Nordlandsforskning skal i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning og NIFU evaluere "Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis", et nytt tiltak for ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten.
Dette samarbeidsprosjektet undersøker forvaltningen av arealer hvor det i dag er konflikter mellom verne- og bruksinteresser. Arealene i fokus er leveområder for vill- og tamrein (reinens landskap) i Norge, med spesielt fokus om villreinområdet på Hardangervidda og tamreinområdet i Finnmark.
Kunnskapsdepartementet har startet en omstillingsprosess i Statped, som er den statlige spesialpedagogiske støttetjenesten for kommuner og fylkeskommuner. Et forskerteam fra Nordlandsforskning har fått i oppdrag å evaluere den pågående prosessen og resultater av den.