Foreslår helikopterrute til Træna

Øysamfunnet har behov for et mer variert og stabilt transporttilbud. Når hurtigbåten ikke går, kan helikopter være løsningen, viser en ny forskningsrapport.
En helikopterrute til og fra Træna vil forbedre tilgjengeligheten så markant at det er tenkelig at fordelene vil oppveie kostnadene. Det er en av konklusjonene i forskningsrapporten «Mobilitetsutfordringer og forbedringspotensial om transport til og fra Træna - Analyse om transportsystemet på Helgelandskysten, fordeler ved forbedrede transporttjenester og mulig helikopterrute».
Rapporten er utarbeidet av seniorforskerne Julien Lebel, Jens Ørding Hansen og Maiken Bjørkan ved Nordlandsforskning, som et bidrag til EU-prosjektet EmpowerUs. Prosjektet har hatt som mål å samskape løsninger på utfordringer i europeiske kystsamfunn og i Norge har Træna vært samarbeidspartner og prøvekanin.
Både prosjektet og rapporten slår urokkelig fast at pålitelige transportsystemer er avgjørende for at folk skal bli boende eller bosette seg i Træna og alle andre kystsamfunn. Langs nordlandskysten er transportutfordringene mange og forbedringspotensialet stort.
Stort potensial for forbedring
Å reise til eller fra Træna kan være en kompleks affære. Første utfordring er å komme seg til fastlandet. Du må ha været på din side og en hurtigbåt uten tekniske problemer. Er du deretter avhengig av å komme deg videre med buss, tog eller fly, må du belage deg på betydelig ventetid, kanskje inkludert overnatting.
– I dag er ikke transportsystemet tilstrekkelig koordinert. Båten korresponderer ikke nødvendigvis med bussen, som på sin side ikke nødvendigvis korresponderer med tog eller fly, sier Julien Lebel.
– Mangel på overgangsgaranti betyr dessuten at man må planlegge ekstra byttetid for å være sikker på å rekke neste avgang. Dette gjelder særlig avganger med tog og fly, og kan føre til at man er nødt til å reise fra Træna dagen før.
Lebel har likevel gode nyheter.
– Potensialet for samordning er bra og fullstendig oppnåelig. Andre steder i verden, slik som i Sveits, fungerer transportsystemet sømløst, så det skal være mulig også i Nordland.
Helikopterrute ikke umulig
Nordland har likevel sine særegenheter. Kysten er lang og havet røft. Været kan være lunefullt og utfordrende. For hurtigbåten til Træna har det blitt registrert kanselleringer over 70 dager hvert år de siste tre årene.
På Træna ønsker de et mer pålitelig alternativ, ikke som erstatning for båtrutene, men som et tillegg.
– Hurtigbåt, ferge og helikopter er ulike tilbud med ulike tekniske aspekter og måter å drives. Selv om en helikopterrute også vil bli påvirket av været, vil den bidra til et mer stabilt og diversifisert transportsystem, sier Lebel.
– Potensialet for en helikopterrute mellom Træna og fastlandet er absolutt til stede, og ruten som drives av Lufttransport mellom Bodø og Værøy er et relevant eksempel.
Å fly helikopter er dyr spas. En enkel løsning er at en helikopterrute som involverer Træna blir integrert i Samferdselsdepartementets liste over såkalte FOT-ruter. FOT står for forpliktelser til offentlig tjenesteytelse, blir subsidiert av regjeringen og stiller krav til blant annet maksimal billettpris. Helikopterruten mellom Bodø og Værøy er med i FOT-ordningen.
– I tillegg er det relevant for Træna kommune å vurdere samarbeid med nabokommuner, særlig Lurøy og Rødøy, for å etablere en helikopterrute som kan betjene flere øyer og sørge for flere passasjerer. Et slikt samarbeid gir dessuten større påvirkningskraft for å få på plass en slik rute, sier Lebel.
Vanskelig med varig tilbud
På tross av advarsler fra både forskere og næringsliv, har Nordland fylkeskommune besluttet å svekke hurtigbåttilbudet langs nordlandskysten, noe som rammer Træna hardt.
I rapporten har forskerne undersøkt et alternativ kalt «samfunnsdrevne transporttjenester».
– For å håndtere mangel på transporttjenester har flere småsamfunn i Europa drevet initiativer basert på lokal innsats. Transporttjenester blir drevet av ildsjeler i lokalsamfunnet, uten mål om økonomiske gevinst, forklarer Lebel.
I Træna kan man for eksempel se for seg at folk som reiser med egen båt informerer om reisen, slik at andre innbyggere kan bli med.
– Men det finnes regulatoriske og økonomiske aspekter som skaper utfordringer for å etablere slike tjenester. I tillegg må de ikke brukes som unnskyldning for enda mindre støtte til det offentlige transporttilbudet som finansieres av myndighetene, sier Lebel.
– Det sosiale engasjementet til innbyggerne er dessuten avgjørende, særlig for å få på plass et varig og stabilt tilbud, noe som kan være en tydelig utfordring i småsamfunn med begrensede ressurser, slik som Træna.
Må beholde sin særegenhet
Et pålitelig transportsystem er viktig for Træna, både for lokalbefolkning, næringsliv og den voksende turisttrafikken. Rapporten viser at antall reisende til Træna er økende.
– Målet til kommunen er økt bosetting, men samtidig skal Træna fremdeles være Træna, et sted langt unna fastlandet, et sted for spesielt interesserte, sier Lebel.
– Poenget med et stabilt og diversifisert transportsystem, er ikke at Træna skal bli som steder nærmere kysten, men at øysamfunnet skal beholde sin egenart, samtidig som det skal bli enklere for folk som bor der å reise til og fra, noe som øker bolyst og blilyst.